Zważ styropian przed zakupem!

Zważ styropian przed zakupem!

Komunikat prasowy, 20 czerwca 2012

Z każdym rokiem rosną ceny energii, a wydatki na ogrzewanie to nawet 70 procent kosztów utrzymania nieruchomości. Dlatego już od lat w Polsce powszechnie ociepla się domy i bloki mieszkalne, obiekty komercyjne i użyteczności publicznej. Wśród stosowanych materiałów termoizolacyjnych prym wiedzie styropian (EPS). Łatwo dostępny, występujący w wielu odmianach i rodzajach, o różnorodnych parametrach technicznych, ale też o różnej, nie zawsze odpowiedniej jakości.

Jak rozeznać się w tej rynkowej ofercie? Na co zwracać uwagę przy zakupie, żeby potem nie tracić pieniędzy na wysokie rachunki za ogrzewanie niewystarczająco ocieplonego budynku? Jak sprawdzić, czy styropian jest naprawdę takiej jakości jak napisano na opakowaniu?

PSPS_zwaz_styropian_rys_1

Eksperci z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu (PSPS) uspokajają, że wcale nie trzeba zagłębiać się w fachową literaturę ani od razu odwiedzać laboratorium badawczego. Test jakości można bardzo łatwo wykonać samemu. Wystarczy zważyć paczkę styropianu.

– Bezpośrednie przełożenie na szereg właściwości styropianu ma jego gęstość czyli stosunek masy do objętości. Im gęściej upakowane są granulki polistyrenu, z których zbudowana jest płyta styropianu, tym wyższa waga płyty, a co za tym idzie – lepszy (czyli niższy) współczynnik przewodzenia ciepła i lepsza izolacyjność. Zdarza się, że niektórzy producenci zaniżają wsad surowca niezbędny do produkcji danej odmiany wyrobu, przez co granulki w tych wyrobach nie są tak upakowane jak być powinny. Aby przekonać się, czy zakupiony przez nas wyrób nie jest efektem „oszczędności” nierzetelnego producenta, w pierwszej kolejności należy sprawdzić jego wagę – tłumaczy Kamil Kiejna, prezes Zarządu PSPS. – Skuteczność takiego testu jakości jest bardzo wysoka. Z pewnością warto go zrobić, zanim zakupi się materiał termoizolacyjny, który ma na wiele lat decydować o komforcie przebywania w ocieplonym budynku oraz o kosztach jego ogrzewania – podkreśla Kamil Kiejna.

PSPS_zwaz_styropian_rys_2

Test jakości styropianu krok po kroku

  • Na etykiecie wyrobu należy sprawdzić, jaką objętość ma styropian w paczce. Najczęściej jest to 0,3m3.
  • Następnie trzeba zważyć paczkę, a jej wagę podzielić przez objętość.
  • Wynik tego prostego rachunku należy porównać z minimalną wagą danej odmiany styropianu.
  • Tabelę wskazującą minimalne wagi dla występujących na polskim rynku odmian styropianu można pobrać ze strony PSPS www.producencistyropianu.pl, z zakładki „Program Jakości”.

Z opracowanej przez PSPS tabeli wynika na przykład, że jeden metr sześcienny styropianu odmiany EPS 70 040 powinien ważyć co najmniej 13,5 kilograma. Jeśli więc paczka takiego styropianu o objętości 0,3 m3 waży mniej niż 4,05 kilograma, zgodność zadeklarowanych przez producenta parametrów decydujących o cechach wyrobu może budzić wątpliwości.

Wartości minimalnych wag dla poszczególnych odmian obliczono na podstawie badań wykonanych w ramach Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu oraz wiedzy i doświadczenia specjalistów ze zrzeszonych w stowarzyszeniu firm. ­– Liczymy, że nasze wskazówki dotyczące prawidłowej wagi płyt styropianowych to pierwszy krok do stworzenia jednego wspólnego standardu, który powstanie w efekcie współpracy wszystkich zainteresowanych podmiotów z branży – zaznacza prezes PSPS.

granulki_1

Informacja o Polskim Stowarzyszeniu Producentów Styropianu (PSPS)

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu, powołane w 2009 roku, zrzesza przedstawicieli wiodących producentów izolacyjnych płyt styropianowych stosowanych w budownictwie. Organizacja współtworzy normy techniczne i przepisy prawne dotyczące produkcji i zastosowań styropianu do izolacji w budownictwie. Stowarzyszenie współdziała z krajowymi i zagranicznymi organizacjami branży budowlanej, instytucjami naukowo-technicznymi, organami administracji państwowej i samorządowej na rzecz rozwoju produktów styropianowych i ich zastosowań. Dalsze informacje: www.producencistyropianu.pl

Kontakt dla mediów:

Justyna Kozińska-Górecka

Konsultant public relations

JGKG. Warsztat Komunikacji.

tel. 795 448 735, email: justyna@jgkg.pl